De tijdelijke 60-plusregeling voor WIA-beoordelingen wordt met 2 jaar verlengd. Het kabinet trekt honderden miljoenen euro's uit om de regeling vanaf 1-9-2025 voor de duur van 2 jaar voort te zetten. Dit betekent financiƫle zekerheid voor werkgevers en snellere duidelijkheid voor medewerkers.

Onzekerheid maakt plaats voor opluchting
De afgelopen maanden heerste er grote onzekerheid over het voortbestaan van de tijdelijke 60-plusregeling. Deze regeling, die in 2022 werd ingevoerd om de oplopende beoordelingsachterstanden bij UWV terug te dringen, liep op 1-1-2025 af en leek geruisloos te verdwijnen. Gelukkig brengt de onlangs gepresenteerde voorjaarsnota onverwacht goed nieuws; het kabinet maakt t/m 2030 incidenteel € 682 miljoen en structureel € 130 miljoen vrij voor de herinvoering van de 60-plusregeling voor een periode van 2 jaar. Deze maatregel had UWV destijds geholpen om een groot aantal wachtende cliënten sneller duidelijkheid te kunnen geven, waardoor ook andere wachtende cliënten eerder tot een sociaal-medische beoordeling konden komen.

De kern van de 60-plusregeling: eenvoud en snelheid
De 60-plusregeling werkt volgens een helder principe dat is ontwikkeld om 60-plussers - die 2 jaar ziek zijn - niet meer standaard te laten beoordelen door een verzekeringsarts. Dus voor medewerkers van 60 jaar of ouder hoeft bij de WIA-beoordeling geen verzekeringsarts ingeschakeld te worden. In plaats daarvan mag de arbeidsdeskundige de volledige, vereenvoudigde beoordeling uitvoeren, Dit resulteert in een aanzienlijk snellere afhandeling en minder druk op UWV. De verzekeringsarts wordt wel nog ingezet in bepaalde gevallen, bijvoorbeeld als er geen arbeidsmogelijkheden zijn.

Terugdringen achterstanden bij UWV
Het doel van deze vereenvoudigde aanpak is het terugdringen van de wachttijden die de afgelopen jaren zijn toegenomen door onder andere een hogere instroom van WIA-aanvragen en een tekort aan verzekeringsartsen. Voor werkgevers biedt de 60-plusregeling veel financiële voordelen. Normaal gesproken komen de uitkeringslasten - voor een medewerker die instroomt in de WGA -  voor rekening van de werkgever. Omdat uitkeringen voor 60-plussers vaak hoger uitvallen, is besloten deze uitkeringslasten niet toe te schrijven aan de werkgever. In plaats daarvan worden deze uitkeringen betaald uit het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) waarvoor werkgevers ook premies inleggen.

De praktische uitvoering: voorbereiding en implementatie
De herinvoering van de 60-plusmaatregel geeft mensen - die op of na 1-9-2025 einde wachttijd (EWT) bereiken én op datum EWT 60 jaar of ouder zijn - sneller duidelijkheid over hun WIA-uitkering. Naar verwachting kunnen hierdoor ongeveer 10.000 mensen extra per jaar worden beoordeeld. Tijdens de huidige voorbereidingsfase worden cliënten en werkgevers, net als bij de eerder geldende 60-plusmaatregel, gevraagd of zij in afwachting van afronding van de besluitvorming alvast toestemming willen geven voor de vereenvoudigde claimbeoordeling voor 60-plussers. Bij toestemming wordt de WIA-aanvraag (voorlopig) vereenvoudigd behandeld. UWV verstuurt de WIA-beschikking pas na de definitieve begrotingsgoedkeuring door de Eerste en Tweede Kamer, die naar verwachting eind juni plaatsvindt.

Het is belangrijk te weten dat voor WIA-aanvragen van 60-plussers - met een EWT in de periode 1-1-2025 t/m 31-08-2025 - nog de bestaande wet WIA geldt. Dit betekent een sociaal-medisch oordeel volgens de geldende wet- en regelgeving. UWV start ondertussen met de voorbereidingen om per 1-9-2025 klaar te zijn voor de herinvoering van 60-plusregeling.

Structurele hervormingen blijven noodzakelijk
Ondanks deze tijdelijke oplossing blijft Minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) benadrukken dat structurele hervormingen van het arbeidsongeschiktheidsstelsel hoog op de agenda staan. Voor verbeteringen op korte termijn wordt structureel bijna € 200 miljoen vrijgemaakt. Het volledig hervormen van het stelsel blijft echter een langdurig proces dat zorgvuldige planning en implementatie vereist. Deze aanpak toont aan dat de regering erkent dat de huidige problemen niet met snelle oplossingen kunnen worden weggenomen. Tegelijkertijd wordt er actief gewerkt aan een duurzame verbetering van het systeem, waarbij de verlenging van de 60-plusregeling als overbrugging dient.

Praktijkvoorbeeld: complexiteit van de WGA-regelgeving
Dit voorbeeld laat zien hoe complex de WGA-regelgeving kan zijn en het belang van een analyse van de financiële scenario's vooraf.

Een 62-jarige leraar kreeg na een vereenvoudigde WGA-keuring een WGA-80-100-uitkering. Hij kon nog deels werken, waarbij zijn nieuwe werkzaamheden werden vastgelegd in een nieuwe arbeidsovereenkomst en zijn inkomsten - conform de geldende regels - werden gekort op de WGA-uitkering. De situatie werd echter complexer toen deze medewerker na enkele maanden opnieuw uitviel door verslechtering van zijn gezondheid. Dit leidde tot een nieuwe periode van loondoorbetaling en ontslagbescherming van 104 weken. Zowel werkgever als medewerker zagen een Vaststellingsovereenkomst (VSO) als de meest praktische oplossing om eerder afscheid van elkaar te nemen. Wat niemand had voorzien, was dat UWV - ondanks het beëindigen van het dienstverband via de VSO - de (weggevallen) inkomsten blijft korten op de WGA-uitkering gedurende 104 weken. Dit leidde tot een veel lager inkomen voor de medewerker dan vooraf was ingeschat.

Hoe je je als werkgever goed kunt voorbereiden
Door de complexiteit van de WGA-regelgeving is het belangrijk dat je als werkgever goed bent voorbereid op de situatie waarin je medewerker langdurig ziek wordt. Professionele, juridische ondersteuning, zoals die van de Sociale Zekerheidswijzer, kan je hierbij helpen. Van tips en advies over de toepassing van regelingen tot hulp bij de complexere situaties. Om financiële verrassingen zoals in het voorafgaande voorbeeld te voorkomen, is het belangrijk vooraf alle mogelijke scenario's door te rekenen. Een waardevol instrument hiervoor is de WIA-scan. Deze scan brengt de financiële gevolgen voor een medewerker volledig in beeld. Dit inzicht helpt medewerkers en werkgevers om weloverwogen beslissingen te nemen, waarbij niet alleen rekening wordt gehouden met de WIA-uitkering van UWV, maar ook met eventueel arbeidsongeschiktheidspensioen, een aanvullende WIA-verzekering en de gevolgen voor het toekomstige pensioen.

Conclusie
De verlenging van de 60-plusmaatregel biedt werkgevers en medewerkers tijdelijk verlichting, vermindert de druk op UWV en zorgt dat oudere medewerkers sneller een WIA-beoordeling krijgen. Tegelijkertijd blijft het kabinet werken aan structurele hervormingen om het stelsel van arbeidsongeschiktheidsregelingen te verbeteren.

Vragen of hulp nodig?
Vragen over de 60-plusregeling, andere arbeidsongeschiktheidsregelingen of wil je deskundig advies op maat? Neem contact op met de helpdesk Sociale Zekerheidswijzer. We helpen je graag verder.