De Wet verbetering Poortwachter is een belangrijke regelgeving waar je als werkgever mee te maken krijgt wanneer een medewerker langdurig ziek wordt. Het doel van deze wet is om ervoor te zorgen dat medewerkers sneller en beter kunnen re-integreren en dat langdurige arbeidsongeschiktheid zoveel mogelijk wordt voorkomen. Maar de verschillende stappen en verplichtingen kunnen in de praktijk behoorlijk ingewikkeld zijn. Bij Loyalis begrijpen we dat dit soms overweldigend kan zijn. In dit artikel vertellen we je meer over de Wet verbetering Poortwachter, zodat je voldoet aan alle eisen en je medewerkers de ondersteuning krijgen die ze verdienen. Met dit stappenplan zorg je voor een succesvolle aanpak.Wat houdt de Wet verbetering Poortwachter in?

De Wet verbetering Poortwachter verplicht jou en je medewerker om actief samen te werken aan het herstel en de terugkeer naar werk. Het uitgangspunt is dat niemand langer thuisblijft dan nodig is. De wet stelt daarom duidelijke richtlijnen op voor jou als werkgever én voor de medewerker. De twee belangrijkste onderdelen van de Wet verbetering Poortwachter zijn:

  1. Het voorkomen van langdurige uitval.
  2. Het bevorderen van een soepele en effectieve terugkeer naar werk.

Door samen met je medewerker, de bedrijfsarts en eventuele andere experts stappen te ondernemen, vergroot je de kans op een succesvolle re-integratie.

Het belang van een goed plan van aanpak

Een van de belangrijkste onderdelen van de Wet verbetering Poortwachter is het opstellen van een re-integratieplan. Binnen 8 weken na de ziekmelding stel je samen met je medewerker dit plan op, waarin jullie afspreken hoe de re-integratie wordt aangepakt.
In het plan van aanpak staan onder andere:

  • De mogelijkheden en beperkingen van je medewerker.
  • Duidelijke afspraken over welke stappen jij en je medewerker gaan zetten.
  • Hoe jullie samen de voortgang bewaken.


Het stappenplan van de Wet verbetering Poortwachter

De Wet verbetering Poortwachter geeft een helder stappenplan waarmee jij en je medewerker samen aan de slag kunnen. Het is belangrijk om deze stappen op tijd en zorgvuldig te doorlopen. De belangrijkste stappen zijn:

  1. Week 1: Je meldt de ziekte van je medewerker bij de bedrijfsarts, die de situatie beoordeelt.
  2. Week 6: De bedrijfsarts stelt een probleemanalyse op. Dit is de basis voor het re-integratieplan.
  3. Week 8: Samen met je medewerker stel je het plan van aanpak op.
  4. Elke 6 weken: Bespreek je met je medewerker hoe het gaat en of het plan moet worden aangepast.
  5. Week 42: Je meldt de langdurige ziekte bij UWV.
  6. Na 1 jaar ziekte: Je evalueert samen met je medewerker en bedrijfsarts hoe de re-integratie verloopt en wat er in het tweede jaar nodig is.
  7. Na 2 jaar ziekte: Als re-integratie niet is gelukt, helpt het re-integratiedossier bij de WIA-aanvraag van je medewerker.

Door dit stappenplan goed te volgen, voorkom je problemen zoals loonsancties door UWV.

Meer dan alleen verplichtingen

De Wet verbetering Poortwachter gaat niet alleen om verplichtingen. Het biedt je ook de kans om je medewerkers te laten zien dat je hen serieus neemt en betrokken bent bij hun inzetbaarheid. Een goede re-integratieaanpak zorgt voor vertrouwen en verbinding tussen jou en je medewerker. Het is van belangrijk om ook een positieve en ondersteunende sfeer te creëren rondom de  re-integratie. Zo voelt je medewerker zich gehoord en gesteund, wat vaak een positief effect heeft op de inzetbaarheid.

Jouw gids in duurzame inzetbaarheid

De Wet verbetering Poortwachter hoeft geen last te zijn. Elke organisatie kent de kracht van een gezond, gemotiveerd team. Wanneer een medewerker voor een langere periode ziek is, dan wil je er als betrokken werkgever voor je mensen zijn. Bij Loyalis kun je terecht met al je vragen over verzuim en re-integratie, maar liever zijn we deze situatie voor. Wil je alles weten over hoe wij inzetbaarheid bevorderen en werken aan vitale organisaties? Neem dan contact met ons op. Onze gidsen vertellen je hier graag mee over.