Niet langer focussen op verzuim, maar kijken naar wat wél kan. Dat gaat Scholengroep Spinoza doen. Op twaalf middelbare scholen en het overkoepelende Buro krijgen medewerkers meer eigen regie.

Het is niet dat verzuimcijfers zo hoog zijn bij Spinoza. Sterker nog, de scholengroep in regio Den Haag doet het goed, met een lager verzuim dan gemiddeld in het onderwijs. De nieuwe aanpak gaat dan ook vooral over van waarde zijn en wederkerigheid.

Het idee kwam van HR-adviseur Pearl Sabiran. Zij raakte geïnspireerd door een cursus van Loyalis rond verzuim en inkomen, waar expert Gaston Dollevoet zijn gedachtegoed deelde. Pearl: "Volgens Dollevoet gaat inzetbaarheid over hoe je in je functie zo veel mogelijk van waarde kunt zijn en blijven. Wanneer je in dienst komt, spreek je af om je kennis en inzet te geven aan de organisatie. In ruil daarvoor krijg je salaris. Tot nu toe is het vaak zo dat als een medewerker ziek is, hij zich ook ziek meldt. Maar soms kun je, als je ziek bent, nog wel deels inzetbaar zijn. Niet als je met veertig graden koorts in bed ligt, maar wel als je bijvoorbeeld je been hebt gebroken of je energie wat minder is."

Spinoza Klantverhaal Pearl

Pearl Sabiran

Intensieve verbinding

Ondanks dat Spinoza als werkgever aandacht heeft voor vitaliteit en ontwikkeling, zegt Pearl, ervaren docenten en het onderwijsondersteunend personeel regelmatig druk. En het is een uitdaging om aan goede docenten te komen. "Als we elkaar kunnen helpen om inzetbaar te blijven, dan heeft iedereen daar baat bij." In de nieuwe aanpak gaan medewerkers verzuim anders benaderen. Iemand die minder inzetbaar is, stelt zich de vraag: wat kan ik nog wel? Dat geeft ook regie. "Een voorbeeld is dat een collega de les overneemt, en de zieke docent nakijkwerk van die collega doet. Zodat je voor de leerlingen én voor je collega’s van waarde blijft. De medewerker bepaalt zelf welke oplossing passend is, in overleg met collega’s en leidinggevende." HR-manager Leonie den Boer geeft aan dat er op dit moment vaak pas wordt gereageerd als er verzuim is. "Straks is het de bedoeling dat de leidinggevende continu in gesprek is met de medewerker. Idealiter is er zo’n intensieve verbinding tussen die twee, dat de leidinggevende al weet hoe het gaat en kan meedenken." "Die wederkerigheid vind ik zo mooi", vult Pearl aan. "Leidinggevenden activeren medewerkers en die nemen op hun beurt de regie over hun inzetbaarheid."


Niet iedereen direct enthousiast

In het afgelopen anderhalf jaar is de organisatie warm gemaakt voor de nieuwe benadering en is de implementatie voorbereid. Een hele klus, met twaalf zelfstandige scholen en een Buro. De HR-adviseurs hielden samen met Gaston Dollevoet op alle scholen inspiratiesessies voor directeuren en leidinggevenden. Hoe reageerden zij? Leonie: "Niet iedereen werd direct enthousiast. De heersende gedachte was: 'Ik ken mijn teamleden heus wel, en ik weet ook welke mensen ik eerder moet afremmen dan aansporen.' Maar toen we hen de training lieten volgen over hoe je activerende gesprekken voert en wat coachend leiderschap is, was eigenlijk iedereen positief verrast. De leidinggevenden oefenden met een acteur. Daardoor realiseerden zij zich ineens wat activerende gespreksvoering doet."

 

Spinoza Klantverhaal eigen regie

Leonie den Boer en Pearl Sabiran

Zorg voor je mensen


Om de implementatie dit najaar in één keer goed te doen, stelde Spinoza samen met een bureau een toolkit samen. Loyalis subsidieerde het project, om de preventieve aanpak te stimuleren. Straks kan elk van de scholen methoden uit de toolkit kiezen om de plannen passend te presenteren. Ook heeft iedere school een ambassadeur. Leonie: "Het verhaal erbij is belangrijk: namelijk dat we vanuit goed werkgeverschap willen zorgen voor onze mensen. En dat we laten zien wat het henzelf oplevert." Welke resultaten verwacht ze? "Om het jaar polsen we in het medewerkerstevredenheidsonderzoek hoe het gaat. Onder meer met een energiemeter. We hopen daarin terug te zien dat mensen goed in hun werk zitten en het gevoel hebben dat ze de touwtjes zelf in handen hebben. En we verwachten dat dit zichtbaar wordt in nog betere verzuimcijfers. We geloven dat goede gesprekken meer verbinding geven, waardoor we collega’s beter inzetbaar houden. Zo kan een kleine beweging grote veranderingen teweegbrengen."

 

Zelf aan de slag met duurzame inzetbaarheid? Wij helpen je.

Loyalis helpt bij het duurzaam inzetbaar houden van jouw medewerkers. Met onderzoek en inzicht zorgen we voor passende oplossingen en interventies. Zo versterken we arbeidspotentieel en voorkomen we proactief verminderde inzetbaarheid van je medewerkers. Wil je meer weten? Je lees er op deze pagina alles over.