En wanneer voer je die gesprekken?
“Hier speelt de kracht van herhaling een grote rol. Er zijn genoeg momenten waarop je dit soort thema's kunt behandelen. Maar het heeft geen zin om het slechts één keer te doen. Gebruik bijvoorbeeld projecten die zich richten opduurzame inzetbaarheid, vitaliteit, financiële fitheid, loopbaanontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Dat zijn allemaal thema’s waarbij je ook aandacht kan besteden aan inzetbaarheid. Ook als het niet goed gaat.
Noem het op een introductiedag bij de arbeidsvoorwaarden, licht het mondeling toe - wat kun je verzekeren en waarom zou je dat willen - en kom er daarna op terug. In een teamoverleg, een medewerkersbijeenkomst, een functioneringsgesprek, een wandeling. Je hoeft geen grootse dingen op te tuigen om het gesprek aan te gaan. Maar stip het wel regelmátig aan.
Zelf heb ik eens een podcast opgenomen met een collega die de impact van arbeidsongeschiktheid echt ervaren had door ziekte. Zij deelde heel oprecht haar verhaal. Ook de financiële kant. Dat maakte indruk, de podcast werd goed beluisterd. En in een periode van een paar maanden besloten zo’n honderd medewerkers om zich toch te verzekeren. We hadden bewustwording gecreëerd.”
Was dat je doel, dat mensen zich gingen verzekeren?
“Ik heb altijd gezegd, het maakt mij niet uit of je je wel of niet verzekert als je maar een bewuste keuze maakt. Als je maar hebt nagedacht over wat het betekent als het fout gaat. Wat gebeurt er dan? Kan ik dan rondkomen met mijn gezin? Kan ik blijven wonen waar ik woon? Dat soort vraagstukken zijn cruciaal... en die stellen we onszelf niet graag. Dat vinden we allemaal niet leuk. We zijn met andere dingen bezig.”
Wat is nu eigenlijk die impact van arbeidsongeschiktheid?
“Als je werkt zijn er altijd wel arbeidsvoorwaarden, een CAO. Maar waar mensen zich vaak niet bewust van zijn, is dat je inkomen bij arbeidsongeschiktheid niet altijd tot aan je AOW goed geregeld is. En dat echt het risico bestaat dat je onder bijstandsniveau uitkomt. Heel veel mensen denken dat het in Nederland goed geregeld is: ik kom in de ziektewet, dan krijg ik WIA en is het klaar. Maar dat is nog maar de vraag. Je ziet nu al bijvoorbeeld in de sector gemeente dat het derde ziektejaar geschrapt is. Dat zijn allemaal consequenties waar mensen niet bij stilstaan. Bijvoorbeeld omdat ze er nog niet mee te maken hebben gehad, wat dan ook eigenlijk heel logisch is. Dus daarom is het heel belangrijk dat een werkgever vooral informeert. Laat zien wat er is, laat zien wat er niet is. Dat is soms ook goed. En blijf dat herhalen om je medewerkers daar continu bewust van te maken.”
Voor kleinere organisaties is het vaak lastiger om het onderwerp op de agenda te krijgen. Heb je nog tips voor hen?
“Tijd is niet altijd een excuus. Of het nu om dit onderwerp gaat of bijvoorbeeld om werving. Als je niet bereid bent om aan de voorkant te investeren, merk je aan de achterkant dat het meer gaat kosten. Als je mensen niet ondersteunt, loop je het risico dat ze langdurig uitvallen en dan betaal je drie keer de kosten van de tijdsinvestering. Heb je niemand beschikbaar om gesprekken te faciliteren? Kijk dan welke informatie je zou plaatsen op intranet en herhaal dat. Ga creatief om met communicatie. Die podcast die ik maakte kostte mij wat voorbereiding en een gesprek van een half uur. Maar vervolgens kan iedereen in de organisatie zo’n verhaal beluisteren op een moment waarop het goed uitkomt. Je kunt ook een video maken die je op meerdere plekken inzet of maak gebruik van centrale bijeenkomsten en breng daar het onderwerp nog eens onder de aandacht. Met een praatje, of een flyer. Maak het niet te groot en benut gewoon ook de faciliteiten die er zijn.”