Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Van IB’er naar basisschooldirecteur

Monique Ronden, RTC Zuid-Limburg

Ze maakte haar droom waar: werken als basisschooldirecteur. Vooral dankzij een duwtje in de rug van een loopbaancoach, zegt Monique Ronden. ‘Zie kansen, geen bedreigingen.’

Monique werkte meer dan 20 jaar in het primair onderwijs. Eerst als leerkracht, later als intern begeleider en lid van het managementteam. Haar ambitie, die ze nooit onder stoelen of banken stak: werken als basisschooldirecteur. Alleen, de moed voor een stap in die richting ontbrak. Het komt wel goed, dacht ze. ‘Er komt in de toekomst vast wel iets op mijn pad, verschuilde ik me. Er gebeurt niet veel als je zelf geen initiatief neemt. Ik wist bovendien niet of ik het talent had voor een baan als basisschooldirecteur. Onzekerheid die me belemmerde een stap vooruit te zetten.’

Wat kan ik, wat wil ik?

Ze raapte moed bijeen en meldde zich 2 jaar terug aan voor het loopbaantraject bij RTC Zuid-Limburg. Monique sprak meerdere keren met een loopbaancoach. Ze leerde zichzelf te presenteren, kweekte zelfvertrouwen. ‘Mijn doel was duidelijk: de stap maken van intern begeleider naar basisschooldirecteur. Hoe? Geen idee. Loopbaangesprekken gaven mij een duwtje in de juiste richting. Wat wil ik, wat kan ik, wie ben ik? Kruip uit je schulp, moedigde mijn coach aan. Dankzij die gesprekken kreeg ik meer zelfvertrouwen, een eigen identiteit. Ook nam het geloof in eigen kunnen toe. En het is heel praktisch. Je leert bij de loopbaancoach een motivatiebrief en cv opstellen. Niet een standaard brief van internet, zoals ik die eerder gebruikte, maar echt een met een eigen identiteit.’

Hart in het onderwijs

Een van de belangrijkste lessen die Monique tijdens de loopbaangesprekken leerde: profileer jezelf – zonder arrogant te zijn. ‘In het onderwijs zijn we bescheiden en blijven liever op de achtergrond. Als je toe bent aan iets anders of een stap vooruit wilt zetten, moet je soms op de voorgrond treden - actie ondernemen, durven. Wie niet waagt, wie niet wint. Overigens betekent een loopbaantraject niet dat je moet overstappen naar een andere functie of sector. Gelukkig maar, want mijn hart ligt in het onderwijs. Alleen, zo’n traject brengt jouw mogelijkheden en kwaliteiten in kaart. En dat maakt je een rijker mens.’

Uit de sleur

Monique werkt sinds 1 oktober 2017 als interim-directeur bij basisschool De Mheyster in Hoensbroek, tussen Sittard en Heerlen. ‘Ik voel me als een vis in het water. Niet dat ik mijn vroegere werk als sleur ervoer, maar het was een ander soort passie dan nu. Leerkrachten, die geen duidelijk beeld hebben over hun toekomst, adviseer ik een loopbaantraject te volgen. Aan onze pabo-studenten geef ik mee: zorg dat je eruit springt, zichtbaar bent. Zo creëer je een eigen identiteit. Want onderwijs, met hoge werkdruk, staat niet stil. Zorg dat je kansen ziet en niet blijft hangen in bedreigingen.’