Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Loyalis Nieuws

Succesvolle campagne Almere

“Wat zijn de financiële gevolgen voor mij als ik arbeidsongeschikt raak?” De gemeente Almere wilde graag dat haar medewerkers over die vraag zou nadenken. De afdeling HRM zette samen met Loyalis een bewustwordingscampagne op touw.

‘Veel collega’s waren niet aanvullend verzekerd voor arbeidsongeschiktheid, terwijl wij die mogelijkheid wel bieden’, vertelt Melany Lourens, medewerker van het team Arbo & Inzetbaarheid van de gemeente Almere. ‘Dat hoeft niet erg te zijn, als het een bewuste keuze is.’ Daarom zette de gemeente samen met Loyalis een campagne op om medewerkers attent te maken op de financiële gevolg en van arbeidsongeschiktheid: van intranetberichten en flyers tot een inspiratiemarkt en informatiebijeenkomsten. 450 collega’s kozen alsnog voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Dat betekent dat nu 800 van de 1850 vaste medewerkers verzekerd zijn van een aanvulling op hun inkomen als ze arbeidsongeschikt worden. 

Henk Riechelman, teamleider Administratie, Informatie & Arbo, is blij met de succesvolle campagne. ‘Gelukkig krijgen verreweg de meeste medewerkers nooit met arbeidsongeschiktheid te maken, maar de financiële gevolgen kunnen groot zijn.’ De gemeente heeft daarom ook veel aandacht voor het voorkomen van verzuim. Riechelman: ‘Ons verzuim ligt iets boven de 5 procent. Dat is redelijk, maar het kan beter. Ziekte valt natuurlijk niet te voorkomen, maar we merken dat mensen steeds vaker thuis komen te zitten door drukte. Als we dat vroegtijdig aan het licht brengen, kunnen we daar nog wat mee. In 2018 gaan we met een nieuwe gesprekscyclus, “Continue dialoog”, werken, met aandacht voor het ontwikkelen van medewerkers, werkdruk, werk-privébalans en vitaal werken. We ondersteunen de leidinggevenden bij het voeren van deze gesprekken en het herkennen van een disbalans.’