Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Veelgestelde vragen verlenging nabestaandenverzekering

Waarom stijgt mijn verzekerd bedrag?

Het verzekerd bedrag kan bij de verlenging met een aantal percentages verhoogd worden:

  • Indexatie van 1%
  • Indexatie van 2%
  • Indexatie van 3%
  • Indexatie op basis van de Anw. Dit jaar is dat 1,3%. Dit is het verhogingspercentage van de Anw over 2017. Bij het afsluiten van de verzekering is de keuze gemaakt of het verzekerd bedrag jaarlijks verhoogd wordt of niet.

Wat gebeurt er met mijn premie?

Het kan zijn dat uw premie stijgt. De premie is afhankelijk van het verzekerd bedrag en de leeftijd van de verzekerde. Hebt u een Nabestaandenverzekering? Dan is bij uw polis is een premieoverzicht opgenomen. Zo ziet u wat u jaarlijks betaalt bij een gelijkblijvend verzekerd bedrag. Hebt u een Nabestaandenverzekering maatwerk? Dan is het mogelijk dat de verzekerde vanaf 1 juli 2018 in een andere leeftijdscategorie valt. Daardoor stijgt de premie.

Ik heb meerdere nabestaandenverzekeringen. Ik heb niet van alle verzekeringen een brief ontvangen. Hoe kan dat?

De brieven vallen op 9, 13,16 of 23 juni 2018 bij u in de brievenbus. Hebt u meerdere nabestaandenverzekeringen? Dan ontvangt u de brieven misschien niet allemaal op dezelfde dag. Als u na 25 juni 2018 nog niet van al uw verzekeringen een brief hebt ontvangen vragen we contact met ons op te nemen. Belt u ons dan op 045 - 579 61 11. Wij helpen u graag tussen 8 en 17.30 uur.

Waarom staat ‘einddatum verzekering’ en ‘einddatum uitkering’ op mijn polisblad?

De ‘einddatum verzekering’ geeft aan tot wanneer het overlijdensrisico is verzekerd. Tot die datum betaalt u premie. Overlijdt de verzekerde voor deze datum? Dan krijgt de begunstigde een uitkering.
De ‘einddatum uitkering’ geeft aan tot wanneer de begunstigde een uitkering krijgt als de verzekerde overlijdt.

Wat is het verschil tussen een lijfrenteverzekering en een erfrenteverzekering?

Voor een lijfrenteverzekering geldt:

  • U kunt de premie aftrekken bij uw aangifte Inkomstenbelasting als u voldoende fiscale ruimte hebt.
  • De begunstigde betaalt over de uitkering belasting in box 1.
  • De begunstigde betaalt over de uitkering geen erfbelasting. Maar door de uitkering wordt de vrijstelling voor de erfbelasting wel lager.

Voor een erfrenteverzekering geldt:

  • U kunt de premie niet aftrekken bij uw aangifte Inkomstenbelasting.
  • De begunstigde betaalt over de uitkering geen belasting in box 1.
  • De begunstigde betaalt misschien wel ieder jaar vermogensrendementsheffingin box 3 en (eenmalig) erfbelasting over de totale waarde van de uitkeringen. 
  • Overlijdt de verzekerde en krijgt de begunstigde een uitkering? Dan wordt de totale waarde van de uitkeringen opgeteld bij zijn vermogen. Dit kan gevolgen hebben voor de huurtoeslag, de zorgtoeslag en het kindgebonden budget
  • Is de partner de verzekerde en bent u de verzekeringnemer/begunstigde? En betaalt u de premie? Dan hoeft u na het overlijden van uw partner geen erfbelasting te betalen over de totale waarde van de uitkeringen.

    Bereken uw fiscale ruimte met de rekenhulp lijfrentepremie.  

          Hebt u voldoende fiscale ruimte? Dan kunt u een lijfrenteverzekering overwegen.
          Hebt u onvoldoende fiscale ruimte? Dan kunt u een erfrenteverzekering overwegen.

Waarom daalt de premie richting het einde van de looptijd?

Het voelt misschien een beetje tegenstrijdig dat de premie de laatste jaren van uw verzekering lager wordt; de kans op overlijden wordt namelijk groter naarmate u ouder wordt. Dat zit zo: stel dat u op hoge leeftijd overlijdt, dan hoeven we minder lang uit te keren aan uw partner. Dat weegt op een bepaald moment op tegen het verhoogde risico op overlijden.

Als ik de begunstigde wil wijzigen of het verzekerde bedrag wil verhogen dan kan het langer duren voordat de wijziging ingaat. Waarom?

Mogelijk moet u opnieuw het medisch acceptatietraject doorlopen. Dit geldt als het verzekerd bedrag met meer dan 5% hoger wordt. Dat kan bijvoorbeeld ook gebeuren als de nieuwe begunstigde (een stuk) jonger is dan de huidige begunstigde. Uiterlijk binnen 10 werkdagen nadat u de wijziging doorgeeft, ontvangt u meer informatie van ons.