Dienstverlening bij aanvraag financiële producten

Loyalis is transparant over zijn producten en diensten. Om u als consument op de (wettelijk) juiste manier te informeren zijn er een aantal documenten opgesteld. Hiermee proberen we te voorkomen dat u om welke reden dan ook een verzekering afsluit waar u niets aan heeft. Onderstaand een overzicht, aangevuld met de belangrijkste zaken waar u op moet letten?

Verbod op provisie

Om er zeker van te zijn dat adviseurs en tussenpersonen helemaal en alleen in het belang van de klant handelen, en niet beïnvloed worden door de provisie die ze krijgen op de verkoop van producten, geldt er met ingang van 1 januari 2013 voor bijna alle producten een verbod op het heffen van provisie. Tenzij de werkgever verzekeringnemer is.

Transparante kosten

Een verzekeraar of aanbieder van verzekeringen moet transparant zijn over zijn kosten en dienstverlening. Zo mogen kosten voor advies en distributie niet meer in de prijs worden opgenomen, maar moeten deze apart in rekening worden gebracht. Bij Loyalis is er geen sprake van advisering, wij rekenen alleen kosten voor de distributie van de verzekering. Bij het afsluiten van een verzekering wordt daarvoor eenmalig een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is afhankelijk van de verzekeringsvorm.

Dienstverlening

In een document over onze dienstverlening staat beschreven wat de dienstverlening inhoudt en wat de kosten hiervoor zijn. Een dienstverleningsdocument geeft vooraf inzicht in wie wij zijn en wat de klant van ons mag verwachten. Ook leggen we hierin uit welke kosten wij in rekening brengen. Per 1 januari 2013 maken wij zo voorafgaand aan de aanvraag zichtbaar hoeveel kosten er gepaard gaan met de distributie van het product en wat de eventuele advieskosten zijn.

Kennis & ervaring

Wil de klant een product afsluiten waar hij verder geen advies over krijgt - een zogeheten execution only-product - dan moet hij een kennis- en ervaringstoets invullen. Aan de hand van deze toets kunnen wij beoordelen of het verstandig is dat het product zonder advies wordt afgesloten. De klant stelt uiteindelijk zelf vast of hij advies, van een onafhankelijke adviseur, wenst. De toets moet voor de aanvraag ingevuld worden, zodat de aanvrager zich bewust is van de eigenschappen en de risico’s van het product.