Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Ziekte of arbeidsongeschiktheid melden

U wordt ziek, wat nu?

Allereerst wensen we u beterschap. Volg onderstaande stappen om de ziekmelding door te geven.

Stap 1. Ziekte of arbeidsongeschiktheid melden

Als u nog niet bent beoordeeld door UWV

Geef op zijn laatst 12 maanden na de eerste ziekteverzuimdag uw ziekmelding aan ons door via het formulier Melding ziekte/arbeidsongeschiktheid. Zijn uw gegevens bij ons bekend? Dan kunt u het formulier digitaal naar ons verzenden. Zijn uw gegevens niet bekend? Dan slaat u het PDF op voor uw eigen administratie en stuurt u het via e-mail of per post naar ons toe. Nadat we uw formulier ontvangen hebben, registreren we uw gegevens en informeren u over uw ziekte(periode). U ontvangt een brief van ons met meer informatie.

Als u wél bent beoordeeld door UWV

  • Bent u meer dan 35% arbeidsongeschikt?
    Stuur op zijn laatst 24 maanden na de eerste ziektedag het formulier Melding ziekte/arbeidsongeschiktheid samen met mogelijk al bruikbare documenten (zoals de WIA-beschikking van het UWV en ontslag- of herplaatsingsbesluit door arbeidsongeschiktheid) naar ons op. U ontvangt daarna van ons een brief met meer informatie. Naast een WIA-uitkering hebt u misschien ook recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering van Loyalis.

  • Bent u minder dan 35% arbeidsongeschikt?
    Stuur op zijn laatst 24 maanden na de eerste ziektedag het formulier Melding ziekte/arbeidsongeschiktheid samen met mogelijk al bruikbare documenten (zoals ontslag- of herplaatsingsbesluit door arbeidsongeschiktheid) naar ons op. U ontvangt daarna van ons een brief met meer informatie. U ontvangt geen WIA-uitkering, maar hebt mogelijk wel recht op een percentage van het verschil tussen uw verzekerd inkomen en het inkomen dat u verdient in uw aangepaste of herplaatste functie, verminderd met een mogelijke vergoeding uit uw cao. (Hoe hoog dit percentage is leest u op uw verzekeringsbewijs.) Als uw nieuwe inkomen lager is dan de verdiencapaciteit die UWV heeft vastgesteld, dan gaan wij uit van het hogere inkomen dat UWV heeft vastgesteld. Voorwaarde voor de uitkering is dat u in uw aangepaste contract minimaal 65% van uw verwachte verzekerd jaarinkomen verdient en dat uw inkomensverlies onvrijwillig en niet uw schuld is.

Hebt u ons al toestemming gegeven?

Met uw toestemming mag het pensioenfonds uw pensioengegevens en informatie over uw arbeidsongeschiktheid aan ons verstrekken. We kunnen uw aanvraag voor een uitkering hiermee sneller regelen. U kunt uw toestemming per post geven of u logt in op MijnLoyalis en geeft daar uw toestemming af.

Stap 2. Gegevens verzamelen

Nadat we uw formulier ontvangen hebben, controleren we of we al uw gegevens juist ontvangen hebben. We hebben voldoende gegevens nodig om te beoordelen wanneer we actie moeten ondernemen in uw ziekteproces. Dat is meestal na 2 jaar ziekte. Missen we gegevens, dan nemen we contact met u op om ze compleet te maken.

Stap 3. Beoordeling aanvraag

Vervolgens beoordelen we of u recht hebt op een uitkering (pas na ontslag). Hiervoor hebben we in elk geval een WIA-beschikking en ontslagbesluit (vanwege arbeidsongeschiktheid) nodig.

U ontvangt bericht over onze beslissing met een gemotiveerde argumentatie. Hebt u geen recht op een uitkering, dan leggen we uit via post of e-mail waarom dat het geval is.

Stap 4. Start uitkering

Als we hebben afgesproken dat u recht hebt op een uitkering, berekenen we hoe hoog deze is en wanneer deze ingaat. We informeren u in alle gevallen over het moment waarop u uw eerste betaling kunt verwachten.

Indien u een arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt, blijven we u periodiek volgen. We bekijken of uw recht op uitkering blijft bestaan. Soms vragen we u dan om ons gegevens op te sturen.

Betaaldata

Ziekmelding

Herstel melden?

U kunt het formulier Herstel melden digitaal naar ons sturen. Lukt dit niet? Dan kunt u het ook via post naar ons sturen: 

Loyalis Verzekeringen
Antwoordnummer 4041
6400 VC Heerlen