Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Veelgestelde vragen

We helpen u graag verder

Algemene vragen

Ik heb een e-mail gestuurd. Wanneer krijg ik antwoord?

Op dit moment krijgen we veel vragen binnen. Deze willen we natuurlijk met zorg afhandelen. Daardoor duurt ons antwoord langer dan u van ons gewend bent. U kunt uiterlijk binnen 8-10 weken een reactie van ons verwachten. Lees meer over onze bereikbaarheid en reactietermijnen. Hebt u een vraag over uw medische acceptatie? Dit proces loopt via onze externe partij RMG. Vragen hierover kunt u aan hen stellen.

Hoe geef ik een wijziging door?

Het is afhankelijk van welke wijziging u wilt doorgeven hoe u de wijziging moet doorgeven. Daarvoor kijkt u eerst op: wijziging om te bepalen welke wijziging u wilt doorgeven. Op het formulier staat wat u verder moet doen. U kunt deze per post of via e-mail terugsturen. We mogen een wijziging helaas niet telefonisch verwerken.

Ik heb een wijziging doorgegeven. Hoe weet ik of deze verwerkt is en wanneer krijg ik een reactie hierover?

Als u uw wijziging per e-mail hebt gestuurd, ontvangt u een bevestigingsmail. We nemen uw wijziging dan zo snel mogelijk in behandeling. We krijgen op dit moment veel verzoeken binnen. Daardoor duurt de verwerking langer dan u van ons gewend bent. Uiterlijk binnen 8 weken laten we u weten dat uw wijziging verwerkt is.

Ik wil mijn verzekering beëindigen. Ik heb dit al bij jullie aangegeven. Wordt dit in orde gemaakt?

Hebt u uw verzekering beëindigd? En hebt u ons dit laten weten? Dan nemen we dit direct in behandeling. Bij de beëindiging van uw verzekering houden we rekening met de opzegtermijn van 1 maand. Het kan zijn dat we u pas op een later tijdstip hierover informeren. Dit komt doordat het op dit moment erg druk is.

Ik ondervind problemen op de website. Wat kan ik doen?

Om u zo snel mogelijk te helpen bieden we onderstaande oplossingen.

Probeer het nogmaals
Start de website opnieuw op als u dit nog niet hebt geprobeerd. Het kan zijn dat het probleem dan verholpen is. Hebt u meerdere internetbrowsers op uw apparaat, open de site dan via een andere browser (bijvoorbeeld Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome).

Een foutmelding op uw pc
Als de fout optreedt op uw pc, probeer dan het volgende:

  • Werkt u met het besturingssysteem Windows: Druk op de toetsencombinatie ‘Ctrl’ + F5 (tegelijk indrukken)
  • Werkt u met het besturingssysteem Apple: Druk op de toetsencombinatie ‘Cmd’ + R (tegelijk indrukken)

Ga naar loyalis.nl
Komt u via een zoekmachine op onze website terecht, probeer dan het volgende: 

  • Typ in de adresbalk van uw internetbrowser loyalis.nl in. 

Heeft uw probleem betrekking op MijnLoyalis, klik dan op inloggen (rechtsboven in het scherm). Staat de oplossing die u zoekt hier niet tussen, mail dan naar online@loyalis.nl. Uiteraard kunt u ons ook telefonisch bereiken. Dat kan iedere werkdag van 8 tot 17.30 uur op telefoonnummer 045 579 61 11.

Heeft het pensioenakkoord van 2019 invloed op mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Het pensioenakkoord gaat per 1 januari 2020 van kracht. Een onderdeel van het regeerakkoord, gepubliceerd op 5 juli 2019, is de nieuwe AOW-staffel die geldt met ingang van 1 januari 2020. We stellen de leeftijd voor het bereiken van de premievrijstelling aan het begin van het jaar vast en informeren onze werkgevers daarover. Deze staan vast voor de duur van het betreffende jaar en wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. Voor het jaar 2019 hebben we de datum premievrijstelling vastgesteld op:

  • premievrijstelling o.g.v. bereiken 5 jaar voor AOW-leeftijd (dekking bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid) (gebaseerd op de staffel van 2017, o.g.v. bereiken AOW in 2024): 62 jaar en 3 maanden
  • premievrijstelling o.g.v. bereiken 2 jaar voor AOW-leeftijd (dekking bij volledige arbeidsongeschiktheid) (gebaseerd op de staffel van 2017, o.g.v. bereiken AOW in 2021): 65 jaar

Omdat de wet per 1 januari 2020 ingaat, stellen we ook per 1 januari 2020 de nieuwe leeftijd voor premievrijstelling vast. Vanaf die datum worden de daarop gebaseerde leeftijden gehanteerd voor premievrijstelling. We wijzigen de leeftijd daarom niet voor (toekomstige) regelingen die wijzigingen in het verleden ten gevolg hebben, maar handelen volgens de op dat moment geldende regels. Werkgevers worden begin 2020 geïnformeerd over de nieuwe grensleeftijden voor de premievrijstelling.

Opbouwproducten en pensioenaanvullingen

Ik wil levenslooptegoed opnemen. Hoe doe ik dit?

Levenslooptegoed kunt u via het formulier op onze website opnemen. U geeft eerst een aantal gegevens aan ons door. We zullen dit vervolgens in behandelig nemen. U krijgt bericht over de vervolgstappen.

Wanneer ontvang ik een bevestiging van de aanmelding voor het ANW Aanvullingspensioen?

Uw aanmelding voor het ANW Aanvullingspensioen wordt bevestigd door middel van een Pensioen 1-2-3. Deze ontvangt u binnen 3 maanden nadat we uw aanmelding via uw werkgever ontvangen hebben. Vervolgens ontvangt u na dit jaar, jaarlijks voor 1 oktober een Uniform Pensioen Overzicht.

Ik heb een beleggingsverzekering. Waar vind ik meer informatie over de beleggingen?

Op onze website vindt u meer informatie over hoe we duurzaam beleggen en wat onze doelstellingen zijn.

Lees meer over het koersoverzicht van de Loyalis jaarrekeningen.

Wordt uw inleg belegd in een lifecycle structuur? Dan wordt het beleggingsrisico vanzelf afgebouwd als uw pensioendatum dichterbij komt. Lees meer over de lifecycle structuur.

Ik heb het Overdrachtsformulier (Lijfrente)kapitaal ingevuld. Ik heb nog niets gehoord over de verwerking van mijn verzoek. Is er iets mis gegaan?

Nadat u het formulier hebt ingevuld en verstuurd, ontvangt u een bevestigingse-mail van ons. Hierin bevestigen we dat het overdrachtsformulier is doorgestuurd naar de door u gekozen maatschappij. Voor de verdere verwerking zijn we afhankelijk van de doorlooptijden van de ontvangende maatschappij. Om de status van uw verzoek te achterhalen, vragen we u daarom contact op te nemen met de ontvangende maatschappij. Zodra de ontvangende maatschappij het overdrachtsformulier heeft aangevuld, ontvangt u hierover altijd een e-mail van ons.

Inkomen en uitkeringen

Wanneer wordt mijn uitkering uitbetaald?

We hebben de data van 2019 voor u op een rij gezet. Lees meer over de betaaldata.

Volgens de overheid gaat iedereen meer verdienen, maar mijn uitkering is minder geworden. Hoe kan dat?

Dit kan komen door wijzigingen in het belastingtarief. Het belastingtarief 2019 in de eerste schijf is 0,10% omhoog gegaan ten opzichte van 2018. In de tweede en derde schijf gaat het belastingtarief met 2,75% omlaag ten opzichte van 2018. Het hoogste tarief daalt met 0,2% ten opzichte van 2018.

In de tabel hieronder ziet u de belastingtarieven 2019 van de Belastingdienst.


Belastbaar inkomen
Belastbaar inkomen


Schijf
Vanaf
t/m
Tarief
Totale heffing
1
€ 1
€ 20.384
36,65%
€ 7.470
2
€ 20.385€ 68.507
38,10%
€ 25.804
3
€ 68.508-
51,75%

Waarom ontvang ik geen jaaropgave voor mijn Nabestaandenverzekering erfrente?

De Nabestaandenverzekering erfrente is een netto product. U betaalt over de uitkering géén inkomstenbelasting in box 1. U ontvangt daarom geen jaaropgave. U betaalt misschien wel ieder jaar vermogensrendementsheffing in box 3 en (één keer) erfbelasting over de totale waarde van de uitkeringen.

Ik ontvang een uitkering uit mijn ANW verzekering. Wanneer krijg ik de waarde-opgave?

Voor het afgeven van de waarde-opgave gaan we uit van een peildatum. Deze peildatum is altijd 1 januari. U ontvangt voor het eerst een waarde-opgave als uw uitkering van 1 januari tot 1 januari heeft gelopen. Als voorbeeld: gaat uw uitkering in op 1 november 2018, dan ontvangt u de eerste waarde-opgave per 1 januari 2020. Gaat uw uitkering in op 1 april 2019, dan ontvangt u de eerste waarde-opgave per 1 januari 2021. Pas vanaf de eerste peildatum hoeft u de waarde op te geven bij uw belastingaangifte.

Bouw ik waarde op met mijn Nabestaandenverzekering?

Nee, u bouwt geen waarde op met uw Nabestaandenverzekering. Dit is een verzekering op risicobasis die alleen uitkeert als u overlijdt. Uw partner en/of kinderen ontvangen dan iedere maand een bedrag.

Krijg ik een jaaropgave van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Wordt de premie op uw salaris ingehouden? Uw werkgever heeft een contract afgesloten met Loyalis. De premie wordt dan op uw brutosalaris ingehouden en hebt u direct maandelijks het belastingvoordeel. U krijgt géén jaaropgave.

Betaalt u de premie zelf via automatische incasso? Dan kunt u de premies aftrekken bij uw belastingaangifte onder Uitgaven voor inkomensvoorzieningen. U hebt inmiddels van ons een jaaropgave ontvangen van de betaalde premie.

Ziekte, verzuim en arbeidsongeschiktheid

Ik heb claims van mijn Verzuimverzekering in Verzekeringsinzicht opgevoerd. Wordt dit op tijd verwerkt?

Ja, dit verwerken we achter de schermen. We lopen op dit moment achter met het beantwoorden van uw e-mails. Het kan dus zijn dat we hierover pas later informeren.

Ik heb een brief ontvangen waarin staat dat ik me moet melden als ik ziek ben. Wanneer meld ik dit?

Als u langer dan 6 maanden ziek bent, meldt u dit aan ons. Bent u korter ziek? Dan hoeft u niks aan ons door te geven.

Krijg ik een jaaropgave bij mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering?

Met onze arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt u belastingvoordeel.

Wordt de premie op uw salaris ingehouden?
Uw werkgever heeft een contract afgesloten met Loyalis. De premie wordt dan op uw brutosalaris ingehouden en u hebt dan direct maandelijks belastingvoordeel. U krijgt géén jaaropgave.

Betaalt u de premie zelf via automatische incasso?
Dan kunt u de premies aftrekken bij uw belastingaangifte onder Uitgaven voor inkomensvoorzieningen. U ontvangt aan het begin van het nieuwe jaar een jaaropgave van de betaalde premie.

Wijzigt mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering doordat het arbeidsongeschiktheidspensioen van ABP is aangepast?

Het ABP Arbeidsongeschiktheidspensioen is aangepast per 1 januari 2018. Op de website van ABP leest u dat de aanvulling is verhoogd. De AOV van Loyalis wijzigt hierdoor niet. Uw totale inkomen wordt zelfs hoger bij een eventuele uitkering. 

Totale inkomen bij volledige arbeidsongeschiktheid hoger
Het inkomen wordt bij volledige arbeidsongeschiktheid door ABP aangevuld tot 80% bij een WGA-uitkering. Bij een IVA-uitkering keert ABP uit tot 85%. Wij blijven in beide situaties het inkomen met 10% aanvullen. U ontvangt hierdoor in geval van arbeidsongeschiktheid een totaalinkomen van 90% (WGA) of zelfs 95% (IVA). 

MijnLoyalis

Waarom zie ik mijn jaaropgave niet in MijnLoyalis?

Vanwege juridische redenen mogen we deze niet in MijnLoyalis tonen. U ontvangt de jaaropgave in januari per post.

Mijn inkomensoverzicht is niet meer zichtbaar. Hoe kan ik nu mijn inkomen berekenen voor mijn pensioen, mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering of mijn nabestaandenverzekering?

Helaas kunnen we niet langer uw pensioengegevens inzien. Daardoor kunnen we de rekenmodules niet meer aan u tonen op MijnLoyalis. Berekeningen over uw pensioen kunt u wel aanvragen bij uw pensioenfonds. Ook kunt u kijken op Mijnpensioenoverzicht.nl.

Berekeningen over arbeidsongeschiktheid bestaan helaas niet meer. Wilt u toch berekenen wat u zou krijgen in geval van arbeidsongeschiktheid? Dan is het een goed alternatief om te kijken op de Risicoscan.

Uiteraard kunt u wel de verzekeringen die u bij ons hebt afgesloten, inzien op MijnLoyalis. Klik hiervoor op het tabblad 'Uw producten' en vervolgens op 'Bekijk details'.

Op MijnLoyalis zie ik lopende en geannuleerde polissen staan. Ben ik nog steeds goed verzekerd?

In MijnLoyalis ziet u uw huidige en alle voorgaande polissen bij 'Uw aanvullingen' staan. De voorgaande polissen zijn niet meer actief, omdat u van werkgever bent veranderd of omdat uw werkgever een naamswijziging heeft doorgegeven.

Ik kan niet (meer) inloggen op MijnLoyalis, wat moet ik doen?

Bent u uw wachtwoord vergeten? Volg dan onderstaande stappen

  • Klik op wachtwoord vergeten.
  • U ontvangt op het geregistreerde e-mailadres een e-mail waarmee u uw wachtwoord herstelt.
  • Klik op de link in de e-mail om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.
  • Hebt u geen toegang meer tot het (oude) e-mailadres? Neem dan contact met ons op.

Hebt u nog nooit een MijnLoyalis account aangemaakt? 

Dan kunt u inloggegevens aanvragen. Klik op nog geen inloggegevens ontvangen, vraag ze hier aan.

Hebt u eerder een account aangemaakt, maar dit niet geactiveerd? 

Dan is het niet mogelijk om online een nieuw wachtwoord aan te vragen. Neem contact met ons op.

Aan welke eisen moet mijn nieuwe wachtwoord voldoen?

Uw wachtwoord moet:

• Minimaal 6 en niet meer dan 8 karakters hebben
• Minimaal één leesteken hebben. Toegestane tekens zijn: !"$%&()*+-./:=?@[\]^_{|}~
• Minimaal één kleine letter hebben
• Minimaal één hoofdletter hebben
• Minimaal één cijfer hebben

Let op: het wachtwoord mag geen diakrieten (letters met accenten en speciale letters uit andere talen) hebben, zoals: ë, Á, ñ, Ç, µ en æ

Hebt u een andere vraag die we hierboven niet beantwoord hebben? Dan kunt u uw vraag stellen op onze contact en service pagina, of contact opnemen met onze klantenservice.
Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.00 t/m 17.30 uur.