Loyalis maakt gebruik van cookies. De website wordt hierdoor relevanter en persoonlijker en we kunnen u zo relevante informatie en aanbiedingen tonen op onze website. Klikt u hieronder op ‘ja’ dan accepteert u alle cookies. Kiest u voor nee, dan plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies. Lees hier meer over ons cookiebeleid. Als u verder gaat op onze site zonder een keus te maken, dan gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.

Dienstverlening bij aanvraag financiële producten

Om consumenten beter te beschermen bij de aanvraag van financiële producten, heeft de overheid een aantal maatregelen getroffen. Die moeten onder meer voorkomen dat iemand een verzekering afsluit waar hij niets aan heeft. Wat zijn de belangrijkste maatregelen en waar moet u op letten?

Verbod op provisie

Om er zeker van te zijn dat adviseurs en tussenpersonen helemaal en alleen in het belang van de klant handelen, en niet beïnvloed worden door de provisie die ze krijgen op de verkoop van producten, geldt er met ingang van 1 januari 2013 voor bijna alle producten een verbod op het heffen van provisie.

Transparante kosten

Ook moet een verzekeraar of aanbieder van verzekeringen transparant zijn over zijn kosten en dienstverlening. Zo mogen kosten voor advies en distributie niet meer in de prijs worden opgenomen, maar moeten deze apart in rekening worden gebracht. Bij Loyalis is er geen sprake van advisering, wij rekenen alleen kosten voor de distributie van de verzekering. Bij het afsluiten van een verzekering wordt daarvoor eenmalig een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is afhankelijk van de verzekeringsvorm.

Dienstverlening

In een document over onze dienstverlening staat beschreven wat de dienstverlening inhoudt en wat de kosten hiervoor zijn. Een dienstverleningsdocument geeft vooraf inzicht in wie wij zijn en wat de klant van ons mag verwachten. Ook leggen we hierin uit welke kosten wij in rekening brengen. Per 1 januari 2013 maken wij zo voorafgaand aan de aanvraag zichtbaar hoeveel kosten er gepaard gaan met de distributie van het product en wat de eventuele advieskosten zijn.

Kennis en ervaring

Wil de klant een product afsluiten waar hij verder geen advies over krijgt - een zogeheten execution only-product - dan moet hij een kennis- en ervaringstoets. Aan de hand van deze toets kunnen wij beoordelen of het verstandig is dat het product zonder advies wordt afgesloten. De toets moet voor de aanvraag ingevuld worden, zodat de aanvrager zich bewust is van de eigenschappen en de risico’s van het product. Het gaat om een reeks vragen die vergelijkbaar is met een adviesgesprek waarin de persoonlijke financiële situatie en de eigenschappen en risico’s van een verzekering worden besproken. Zonder de toets wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.